همایش ملی تعالی معنوی و فرهنگ دفاعی با محوریت دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه در دانشگاه فرماندهی و ست

مطالب مربوط

همایش ملی تعالی معنوی و فرهنگ دفاعی با محوریت دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه در دانشگاه فرماندهی و ست

امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران اظهار داشتند: معنویت یکی از اصلی‌ترین محور‌های فرهنگ دفاعی است که نقشی اساسی در ارتقای توان رزمی دارد.

وی با تأکید بر اهمیت نقش معنویت در ارتقای توان و روحیه رزمی نیرو‌های مسلح گفت: هر یک از کارکنان نیرو‌های مسلح باید دارای شاخص‌هایی ازجمله علم، مهارت و آمادگی جسمانی باشند و خود را به اسلحه ایمان نیز مجهز کنند.

امیر سیاری ادامه داد: اگر یک نظامی از نظر علم و دانش نظامی، آمادگی جسمانی و مهارت در سطح بالایی قرار داشته باشد، اما به لحاظ معنویت و اعتقاد در سطح پایینی باشد، هیچ‌گاه نخواهد توانست مهارت و دانش خود را در میدان‌های نبرد پای کار بیاورد.

معاون هماهنگ کننده ارتش افزود: اعتقاد و ایمان نیرو‌ها باعث می‌شود که یک رزمنده همه داشته‌های خود را پای کار بیاورد.

وی برخی ارتش‌های دنیا را مزدورپرور دانست و گفت: مزدور کسی است که در قبال پولی که دریافت می‌کند، شرح وظایفی را که برای او تعریف شده است، انجام می‌دهد؛ اما او این شرح وظایف را تا جایی انجام می‌دهد که جانش تهدید نشود؛ رزمنده‌ای که ایمان و اعتقادش ضعیف باشد، نمی‌توان برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور روی آن حساب کرد.

امیر سیاری با اشاره به اینکه امروز ارتش ما یک ارتش معنویت‌محور است، بیان کرد: امروز همه قوانین و مقررات ارتش جمهوری اسلامی ایران از ارزش‌های انقلاب و دین گرفته شده و میزان توجه به ایمان و اعتقاد در ارتش بسیار بالاست.
در این مراسم آیت‌الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: همه ما باید قدردان مجاهدت‌های ارتش جمهوری اسلامی در زمینه تعالی کشور و برقراری امنیت باشیم.

در مراسم اختتامیه این همایش که با حضور امیر سرتیپ دادرس جانشین ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید، آیت‌الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه مقوله دعا در فرهنگ اسلام ریشه دارد، افزود: البته دعا با تاریخ بشریت گره خورده است و در مناسک و آیین‌های مختلف ادیان الهی، دعا از جایگاه رفیعی برخوردار است.

ایشان  با اشاره به اینکه دعا برآمده از فطرت آدمی است که با ذات الهی ارتباط دارد، گفت: انسان در فرایند نیایش در یک ارتباط ویژه با پروردگار قرار می‌گیرد، از این‌رو دعا در همه ادیان عمومیت دارد؛ اما عمق و کیفیت آن متفاوت است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: گنجینه فاخر معارف دعا در قرآن کریم و گنجینه‌ای عظیم است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اضافه کرد: عبادت‌های ما مراتبی دارد که شامل عبادت مادی، عبادت برای رهایی از جهنم و رسیدن به بهشت، عبادت برای پیشرفت‌های معنوی، و اوج عبادت، عبادت حب، عشق، دلدادگی و شیدایی است.

وی گفت: دعا با همه ابعاد و اضلاعی که در قرآن و روایات دارد، به شکل برجسته در اسلام عنوان شده و در مکتب اهل بیت (ع) به اوج و غنا می‌رسد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: شکوه و فروغ دعا در مکتب اهل بیت (ع) به قله می‌رسد. بخشی از گنجینه دعای اهل بیت (ع) در صحیفه سجادیه، مفاتیح‌الجنان، اقبال‌الاعمال و... آمده است که در اوج زیبایی، جذابیت، عمق معنوی و جامعیت قرار دارد و به طور کلی دعا در منطق شیعه کاملاً متفاوت از دیگر مذاهب است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: مجموعه دعاها‌های کوتاه و بلند شیعی یک گنج پنهانی است که راز وحدت اسلامی و حتی وحدت ادیان است.

وی افزود: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران امروز در ارزیابی‌های جهانی جزء نیرو‌های مقتدر جهان هستند با این تفاوت که نظام دفاعی ما از شاخصه‌هایی چون متصل بودن به ملت و فداکاری در عقیده برخوردار است و همچنین در حوزه صنایع و فناوری، نظام ما از تجهیزات بومی و مستقل برخوردار است.

در این مراسم مقالات برتر ارسال شده توسط پژوهشگران این حوزه در قالب پنج  نشست تخصصی، منطبق با محورهای پنجگانه همایش  ارائه و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و در نهایت از پژوهشگران برتر در این حوزه تقدیر به عمل آمد.


تاریخ ارسال: چهار شنبه 7 دی 1398 ساعت: 1:1 |تعداد بازدید : 8 نویسنده :

دیدگاههای این مطلب


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: